Bläddra
Sökresultat för Retorikförlaget AB... Rensa filter?

av:Arthur Schopenhauer

Kategorier: Handböcker för talare och praktisk retorik Språk och lingvistik Språk: referensverk och allmänt
Eristisk dialektik är konsten att debattera så att man alltid får rätt. I sin bok beskriver Schopenhauer 38 tekniker för at vinna en diskussion: elaka, onda, sluga, kränkande, lögnaktiga, manipulerande men också ytterst effektiva. För vem bryr sig om sanningen eller det rätta? Det handlar om att vinna diskussioner och…
Köp här

Isbn: 9789197522670

Utgivningsår:20070917

Utgivare: Retorikförlaget AB

Mediatyp: BC

av:Peter Cassirer

Kategorier: Biografier och litteraturvetenskap Litteraturvetenskap och litteraturkritik
När domaren i Wimbledon vill få tyst på publiken säger han: ”Please, Ladies and Gentlemen!” I klassrummet uttrycker läraren kanske detsamma med: ”Nej, hörni, nu får ni sannerligen vara tysta!” I ett annat sammanhang skulle samma önskan kunna formuleras: ”Håll käften, för helvete!” Det sätt på vilket ett tankeinnehåll…
Köp här

Isbn: 9789186093174

Utgivningsår:20150819

Utgivare: Retorikförlaget AB

Mediatyp: BC

av:övs. Birger Bergh

Kategorier: Ekonomi, finansväsen, näringsliv och management Industrier och branscher Media-, underhållnings-, informations- och kommunikationsbranschen
De ratione dicendi ad C. Herennium – Till Gaius Herennius om talekonstens teori – är den äldsta bevarade systematiseringen av romersk retorik. Förmodligen författad 86-82 f.Kr. är den tydligt influerad av grekisk tradition och boken fick stort genomslag, inte minst under medeltiden och renässansen. För…
Köp här

Isbn: 9789186093105

Utgivningsår:20110608

Utgivare: Retorikförlaget AB

Mediatyp: EA

av:Brigitte Mral, LarsÅke Larsson

Kategorier: Kulturvetenskap och medievetenskap Medievetenskap Samhälle och kultur: allmänt Samhälle och samhällsvetenskap
Reklam är en dominant kraft som i hög grad präglar vårt sociala, kulturella och politiska liv. Reklamen har också betraktats som en egen retorisk genre, även om den länge har fått stå utan retorikteoretiskt fundament. Med denna bok ges en både praktisk och teoretisk grund för förståelse av reklam som retorik Boken…
Köp här

Isbn: 9789186093266

Utgivningsår:20040915

Utgivare: Retorikförlaget AB

Mediatyp: BC

av: Aristoteles

Kategorier: Antika grekiska och romerska myter och legender Antikens filosofi Biografier och litteraturvetenskap Filosofi Filosofi och religion Filosofins historia och filosofiska traditioner Forntida, medeltida och klassiska texter Sagor och epos
Få tänkare har varit så inflytelserika som Aristoteles. I detta ­klassiska verk formulerar Aristoteles grunderna till retoriken, teorier som i våra dagar är mer aktuella än någonsin. Nu finns ett av humanvetenskapernas viktigaste verk för första gången på svenska. Med insiktsfulla och klargörande noter tar…
Köp här

Isbn: 9789186093501

Utgivningsår:20220125

Utgivare: Retorikförlaget AB

Mediatyp: BC

Kategorier: Ämnesområden inom filosofi Filosofi Filosofi och religion Filosofi: kunskapsteori
Caves, images, and symbols are recurring topics in the work of Mats Rosengren, from his reading of Plato in his dissertation Psychagogia – Konsten att leda själar, to his investigation of the world of paleolithic cave art in Cave Art, Perception and Knowledge. While other philosophers might have descended into the…
Köp här

Isbn: 9789186093518

Utgivningsår:20221101

Utgivare: Retorikförlaget AB

Mediatyp: BC

av:Christian Kock

Kategorier: Språk och lingvistik
”Retorisk poetik antager og argumenterer for at litteratur er til for at virke på læsere. Dermed menes andet og mere end at den er budskaber der overfører betydning. Litteratur er til for at gøre noget ved eller for læsere. Eller for at udtrykke det uden reference til nogen iboende formålsbestemmelse: Litteratur er…
Köp här

Isbn: 9788791986055

Utgivningsår:20080102

Utgivare: Retorikförlaget AB

Mediatyp: BC

av:Charlotte Jørgensen, Christian Kock, Lone Rørbech

Kategorier: Ekonomi, finansväsen, näringsliv och management Industrier och branscher Media-, underhållnings-, informations- och kommunikationsbranschen
Hvem vinder debatten? Den smarte brugtbilsælger, den arrogante type, den vrede og ophidsede demagog? ”Nej,” siger resultaterne og konklusionen på en undersøgelse af argumentation og dens effekt, ”det er seriøsitet parret med engagement der frem for alt kendetegner den vindende debattør.” Myten…
Köp här

Isbn: 9788791986079

Utgivningsår:20110608

Utgivare: Retorikförlaget AB

Mediatyp: EA

av:

Kategorier: Kulturvetenskap och medievetenskap Medievetenskap Samhälle och kultur: allmänt Samhälle och samhällsvetenskap
De ratione dicendi ad C. Herennium – "Till Gaius Herennius om talekonstens teori" – är den äldsta bevarade systematiseringen av romersk retorik. Förmodligen författad 86-82 f.Kr. är den tydligt influerad av grekisk tradition och boken fick stort genomslag, inte minst under medeltiden och…
Köp här

Isbn: 9789186093082

Utgivningsår:20090923

Utgivare: Retorikförlaget AB

Mediatyp: BC

av:Brigitte Mral

Kategorier: Samhälle och kultur: allmänt Samhälle och samhällsvetenskap
Kvinnor har i alla tider fått skapa sig utrymme för att göra sin röst hörd. Brigitte Mral lyfter i nyutgåvan av Talande kvinnor fram några av historiens främsta kvinnliga talare, deras liv och retorik. Vi får möta kvinnorna genom deras egna ord i utdrag ur deras tal och texter. Från antikens retoriker Aspasia,…
Köp här

Isbn: 9789186093143

Utgivningsår:20110704

Utgivare: Retorikförlaget AB

Mediatyp: EA